• EDAG SOULMATE

    Gdy samochód staje się nagle lepszy niż smartfon

  • Z prędkością 350 KM/H w ścianę

    Albo: jak właściwie testuje się materiały CFK w Lamborghini?

MATERIAŁ, Z KTÓREGO POWSTAŁA ZMIANA

„Light Cocoon“ EDAG-a może zmienić przyjęty sposób widzenia motoryzacji przyszłości

Tak już jest z równowagą w zakresie znaczenia wynalazków. Gdy Mikołaj August Otto wynalazł w roku 1862 spalinowy silnik czterosuwowy, większość mu współczesnych nie miała pojęcia, że stanie się on kamieniem milowym, który zmieni świat. Czy pomysł ten stał się decydujący dla społecznego sukcesu motoryzacji, nie jest pewne. Ważny był niewątpliwie.  Bo historia wciąż pokazuje, że zasadnicze zmiany nie zawsze zachodzą jednorazowo, lecz także w wyniku wielu drobnych lecz precyzyjnych impulsów.

Małe, precyzyjne impulsy rozwojowe są specjalnością firmy EDAG. Kto sięgnie w głąb historii Firmy, będzie trafiał na takie impulsy, których znaczenie dziś stanowi konsensus technologiczny i społeczny. Czy jest to „Car-Sharing” i podobne koncepcje mobilności, technologie lekkich konstrukcji lub zaangażowanie w „Car-IT” celem rozpowszechniania zalet mobilności elektrycznej. EDAG już w przeszłości zwracał uwagę na wiele tematów, które obecne są przedmiotem rosnącego zainteresowania.

Zmiana sposobu wytwarzania

W EDAG-u,  jako firmie zajmującej się wszelkimi aspektami konstrukcji  samochodów nie brak nowych pomysłów. Przedstawiony w roku 2014 koncept „Genesis” wskazywał, w jakim kierunku zmierza ich rozwój. „Genesis” jest dowodem na to, że samochody mogą być wytwarzane inaczej, lepiej, a przede wszystkim efektywniej , gdy zaufa się technologii druku 3D i sensownie wykorzysta się jej rozwój. W wyniku współpracy zespołu doświadczalnego EDAG-a i ekspertów wskazano, że przeciągu najbliższych 20 lat może nastąpić całkowita zmiana koncepcji budowy samochodów, ponieważ ich nadwozia i struktury nośne będą mogły w dowolnej konfiguracji powstawać z drukarki 3D. Ogromnie kosztowne narzędzia produkcyjne, które narzucają restrykcje ekonomiczne dla rozwoju i konstrukcji, a także wysokonakładowa logistyka środków produkcji – wszystko to może ulec zmianie w najbliższych dziesięcioleciach i zostać zastąpione przez Efektywną Produkcję.

I tak jak w przypadku wynalezienia silnika spalinowego przed ponad 150 laty, „Genesis” był tylko kamieniem milowym, małym impulsem we właściwym kierunku, po którym w krótkim czasie pojawi się następny. Już w roku 2015 inżynierowie pokazali, co te już nie utopijne technologie rozwojowe w rzeczywistości umożliwiają.   W przeciwieństwie do swojego duchowego przodka „Genesis”, nową ideę EDAG-a – „Light Cocoon” można  rozumieć jako pierwszego przedstawiciela postępu technicznego, który może stać się codziennością już w ciągu 10., a nie 20. lat.

Natura jako wzorzec

Punktem wyjściowym, było pytanie, jak można byłoby wykorzystać wiedzę zdobytą przy realizacji projektu „Genesis“, by wykorzystać ją w budowie współczesnego samochodu. W szczególności w obszarze lekkości konstrukcji, stanowiącej jeden z priorytetów w programie rozwoju konstrukcji w firmie EDAG.

Teza, że struktury wzorowane naturą są po prostu stabilniejsze i lżejsze, doprowadziła do nowej koncepcji ukształtowania zewnętrznej powłoki edagowskiego „Light Cocoon-a”

Jako założenie przyjęto sprawdzoną konstrukcję powierzchniowej struktury nadwozia, ale zainspirowano się przy tym zwykłymi liśćmi i skrzydłami nietoperzy i w wyniku tego nieoczekiwanego mariażu sformułowano wniosek, że karoseria nie musi wcale być postrzegana jako zamknięta powierzchnia. Skoncentrowano się na koncepcji, w której materiał konstrukcyjny byłby użyty tylko w tych obszarach, w których wynika to z zapewnienia jego funkcji użytkowej, względów bezpieczeństwa i wymogów dotyczących zachowania sztywności nadwozia. Typowe do tej pory blachy poszycia nadwozia dosłownie rozpadły się.

Wynikiem tego „Light Cocoon” EDAG-a cechuje się stabilną, rozgałęzioną strukturą nośną, typowo spotykaną w Naturze. Mimo znaczącej redukcji użytych materiałów, spełniono wymagania w zakresie sztywności konstrukcyjnej elementów strukturalnych nadwozia.

Dzięki beznarzędziowym technikom wytwarzania możliwe było urzeczywistnienie wzorowanej biologicznie konstrukcji, która ze względu na swoją złożoność  nie mogłaby być zrealizowana przy zastosowaniu tradycyjnych technik wytwarzania.

Za pomocą „Light Cocoon-a” EDAG-a pokazał, że wzorowane biologicznie konstrukcje mogą być już dziś przenoszone w formę części strukturalnych. I że wartość dodana tej metody konstrukcyjnej w pełni uzasadnia jej wykorzystanie w procesie rozwoju samochodów.

Tkanina, z której jest przyszłość

Szkielet zwinnie wyglądającego, edagowskiego „Light Cocoon-a“ przypomina nieco pajęczynę, co z kolei niesie ze sobą pewien problem. Ponieważ  jest to lekka, stabilna struktura ochronna, toteż niestety nie nadawałaby się jako taka do eksploatacji w ruchu ulicznym choćby z tego powodu, że nie zabezpiecza ona przed działaniem czynników pogodowych. Co zatem zrobić, by chronić wnętrze, ale nadal pokazać, w jak wyrafinowany sposób zostało skonstruowane to auto? Przyznajemy, jest polaryzującą opinie ideą, aby pokrywać samochody tkaniną – ale w przypadku „Light-Cocoon” EDAG-a jest to całkowicie sensowne. W kooperacji z firmą specjalizującą się w produkcji odzieży Outdoor-owej Jack Wolfskin została opracowana wysokowytrzymała, odporna na działanie czynników atmosferycznych tkanina, która w elegancki sposób opina wydrukowaną strukturę pojazdu.

Metr kwadratowy elastycznego, lekkiego pokrycia waży do 19 gramów. Dla porównania: metr kwadratowy normalnego papieru do drukarki waży 80 gramów. Poza redukcją masy ma to rozwiązanie i inne, długofalowe zalety: odpada lakierowanie, brak wysokonakładowych napraw uszkodzeń,

Światło jako środek osobistej aranżacji

Do tego wszystkiego, struktura pokazowego samochodu została od środka rozświetlona za pomocą LED-ów. Nie tylko dla efektu wystawienniczego, ale też po to, aby uwidocznić szkielet auta. I w ten sposób można także personalizować powłokę pojazdu, a co za tym idzie jego wygląd. O ile dziś personalizacja dotyczy głównie koloru nadwozia i wyboru akcesoriów przy zakupie auta, Cocoon idzie tu także krok dalej. Jego zewnętrzna powłoka daje się kształtować w dowolnym kolorze, zgodnie z upodobaniem kierowcy. Klient staje się designerem, a Cocoon jego ekranem. Potrzebne w tym celu nastawy nie są, jak można by sądzić zapamiętywane w pojeździe, ale na indywidualnym koncie użytkownika.

Potencjał dla zmiany technologicznej

To, że zobaczymy w najbliższych latach samochody z tkaniny jest raczej nieprawdopodobne. Jednakże to, że ten lub inny fragment struktury jakiegoś pojazdu już wkrótce będzie się opierał na doświadczeniach edagowskiego „Light Cocoon-a” jest już teraz zauważalne. Ponieważ w EDAG może już obecnie poza wszelką wątpliwością wykazać, że ekonomicznie i ekologicznie efektywne wytwarzanie i wynikające z niego istotne zmniejszenie masy związane jest z możliwościami bionicznej konstrukcji i wytwarzania metodami druku 3D, to pozostaje jedynie kwestią czasu, gdy ta koncepcja stanie się standardem. Standardem, który podobnie jak w przypadku silnika OTTO z roku 1862 może nie będzie miał bezpośredniego wpływu na teraźniejszość mobilności. Ale na pewno będzie miał potencjał, by wprowadzić zmianę technologiczną i odmienić na lepsze nasz Świat.


(10.3 MB / 00:58 min)