• EDAG SOULMATE

    gdy samochód staje się nagle lepszy niż smartfon

  • Inżynieria jakości EDAG 4.0 – postęp z korzeniami w Saksonii

    Centrum rozwoju dla wspieranej semantycznie diagnostyki pojazdu przedstawia nowe impulsy dla świata motoryzacyjnego

  • Z prędkością 350 KM/H w ścianę

    Albo: jak właściwie testuje się materiały CFK w Lamborghini?

ŚWIATOWA PREMIERA SAMOCHODU KONCEPCYJNEGO "EDAG LIGHT COCOON" NA SALONIE GENEWA 2015

Bezkompromisowy przekaz dla lekkiej konstrukcji przyszłości. Prowokujący, zwariowany, awangardowy, a przede wszystkim ultralekki

"EDAG Light Cocoon". Szesnastym już samochodem koncepcyjnym, specjalistyczna firma konstrukcyjna EDAG prezentuje imponującą perspektywę ekstremalnie lekkiej konstrukcji przyszłości i pokazuje przy okazji innowacyjną estetykę w stylistyce pojazdów.

"EDAG Light Cocoon" jest wizjonerskim spojrzeniem na kompaktowy samochód sportowy o całkowicie bionicznie *zoptymalizowanej i wykonanej w technologii generatywnej **strukturze przestrzennej, która jest połączona z powłoką nadwozia, wykonaną z tkaniny odpornej na działanie warunków atmosferycznych. Tyle od strony technicznej. Efekt jest zamierzonym złamaniem panujących zasad. "EDAG Light Cocoon" polaryzuje opinie i ma na celu przełamanie stereotypów w koncepcji pojazdów.

Dla realizacji tej niecodziennej i wizjonerskiej koncepcji EDAG nawiązał partnerską współpracę z firmą Jack Wolfskin, specjalistą od odzieży "outdoorowej". Ich ekstremalnie lekka tkanina odporna na czynniki pogodowe, „TEXAPORE SOFTSHELL O2+“, ochrania "EDAG Light Cocoon" od wpływów atmosferycznych. Przypominająca szkielet, organiczna struktura pojazdu jest podświetlana przez specjalnie zaaranżowane oświetlenie LED, aby była widoczna z zewnątrz i prezentowała unikalny, nowatorski efekt wystawowy. 

Po sukcesie przypominającej szkieletową rzeźbę samochodu "EDAG Genesis", pokazanego na salonie w roku 2014, EDAG skonkretyzował swoje wizje bionicznie inspirowanej struktury karoserii. "Kontynuujemy wizję zrównoważonego rozwoju - tak, jak czyni to natura: z lekkością, efektywnie, bez rozrzutności i w efekcie z wyraźną redukcją masy", wyjaśnił szef stylistów EDAG, Johannes Barckmann. W myśl tej zasady, w koncepcji "EDAG Light Cocoon", karoseria nie była postrzegana jako pełna powierzchnia. Realizowano koncepcję, by materiał stosować wyłącznie w miejscach, gdzie ze względu na funkcję, względy bezpieczeństwa i sztywność konstrukcji jest to niezbędne. "W wyniku tego "EDAG Light Cocoon" przedstawia stabilną, rozgałęzioną strukturę nośną, która pomimo redukcji ilości zastosowanego materiału, spełnia wymagania odpowiednich strukturalnie części tradycyjnych", uzupełnia Johannes Barckmann. Aby zawczasu zweryfikować i porównywalnie określić potencjał konstrukcyjny lekkiej, bionicznej struktury, przykładowo zastosowano ten materiał do analizy konstrukcji maski silnika seryjnego samochodu i poddano obliczeniom. Oczywiście, przy takich ekstremalnie lekkich konstrukcjach, muszą być spełnione odpowiednie wymagania np. sztywności skrętnej i giętnej, oraz ochrony pieszych. W efekcie powstała ażurowa, przypominająca pajęczynę struktura, łącząca się z układem profili aluminiowych o różnych kształtach i wymiarach. Wyniki obliczeń potwierdziły nie tylko spełnienie wymagań wytrzymałościowych takiej struktury, ale także 25-procentowe zmniejszenie wagi tak zaprojektowanej pokrywy silnika.

Przy wyborze podobnie lekkiego, zewnętrznego pokrycia nadwozia, projektanci EDAG-a dali się zainspirować naturą. Delikatna, półprzezroczysta struktura liścia stała się inspiracją projektu poszycia nadwozia pojazdu. Podobnie jak w liściu, którego powierzchnia zawiera delikatną siateczkę, tak i „EDAG Light Cocoon“ posiada lekką, ochronną osłonę nadwozia - w jego przypadku - z materiału tekstylnego. Idealnego partnera w tym projekcie znaleziono w postaci producenta odzieży "outdoorowej" "Jack Wolfskin", który miał dostarczyć tkaninę odporną na czynniki atmosferyczne i rozciągliwą, jako zewnętrzne pokrycie nadwozia. "Fascynującą w przypadku „EDAG Light Cocoon“ jest dla nas kombinacja dwóch innowacyjnych technologii: całkowicie zoptymalizowanej, bionicznej struktury pojazdu i lekkiego, odpornego na czynniki atmosferyczne materiału firmy Jack Wolfskin TEXAPORE SOFTSHELL O2+“, mówi Elke Stein, szefowa marketingu "Jack Wolfskin", kontynuując: "Jest to dla nas możliwość innowacyjnego wykroczenia poza branże odzieżową, w czym EDAG jest dla nas perfekcyjnym partnerem".

TEXAPORE SOFTSHELL O2+ jest wyjątkowo lekką, trójwarstwową, nieco rozciągliwą tkaniną poliestrową, która jest wytrzymała i wodoszczelna. Jej świetna elastyczność kwalifikuje ten materiał do precyzyjnego pokrycia bionicznej struktury „EDAG Light Cocoon“ i perfekcyjnego debiutu na salonie. Dzięki koncepcji podświetlenia diodami LED od wewnątrz, pomiędzy światłem, bioniczną strukturą i materiałowym poszyciem nadwozia powstał atrakcyjny i przede wszystkim nowatorski efekt stylistyczny. "Jeśli nawet brzmi to w pierwszym momencie futurystycznie, to rozwiązanie ma indywidualny urok: materiały firmy Jack Wolfskin z ich minimalistyczną masą własną od 19 g/m² spełniają maksymalne wymagania w zakresie lekkości konstrukcyjnej. Użyty TEXAPORE SOFTSHELL jest z jego masą 154 g/m² jednym z najlżejszych materiałów z grupy TEXAPORE", podkreśla Jörg Ohlsen, CEO EDAG. "Dzięki kombinacji z bionicznie inspirowaną i wydrukowaną w 3D strukturą powstają duże potencjały i bodźce rozwojowe dla ultralekkich konstrukcji przyszłości."

GENERATYWNE METODY WYTWARZANIA (WYDRUK 3D) MÓGŁYBY W PRZYSZŁOŚCI UMOŻLIWIĆ ZASTOSOWANIE STRUKTUR BIONICZNYCH.

To, że natura tworzy perfekcyjne wzorce produktów technicznych jest znaną rzeczywistością. Realizacja tak skomplikowanych struktur, jaką jawi się „EDAG Light Cocoon", była do chwili obecnej technicznie niemożliwa. Obecne postępy generatywnego wytwarzania uczyniły ten cel zdecydowanie bardziej osiągalnym. Wystarczająco dla EDAG-a, by tę technologię wykorzystał przy tworzeniu swoich samochodów koncepcyjnych. Potencjały generatywnej produkcji można w stosunku do przemysłu motoryzacyjnego określić jako rewolucyjne: skomplikowane struktury mogą być produkowane w pojedynczym cyklu bez użycia dedykowanych narzędzi, a konstruktorom otwierać niewyobrażalne dotąd obszary koncepcyjnej swobody. Nawet, jeżeli wytworzenie odpowiednich strukturalnie części nie jest chwilowo przewidywane, to pierwsze próby ich zastosowania np. w obszarze wnętrza znajdują się już się w zasięgu.

Grupa EDAG będzie dalej pilnie śledziła postępy w rozwoju generatywnego wytwarzania. Cel: opracowanie praktycznych i potwierdzonych przykładów zastosowań w konstrukcji produkcji części. Na Międzynarodowej Wystawie Samochodów IAA 2015 EDAG, jako specjalista w projektach rozwojowych, zamierza przedstawić warianty pokrywy silnika, wykonane z różnych materiałów, za pomocą odmiennych technik generatywnego wytwarzania.

"Futurystycznym samochodem koncepcyjnym „EDAG Light Cocoon" chcemy dalej pobudzić dyskusję na temat dalszej drogi rozwoju lekkich konstrukcji w wytwarzaniu samochodów. Jako przedsiębiorstwo konstrukcyjno-rozwojowe uważamy za nasze zadanie, by już dziś zająć się technologiami przyszłości i całkiem nowym podejściem w rozwoju pojazdów. W końcu, pracując nad projektami samochodów koncepcyjnych takich, jak „EDAG Light Cocoon", zyskujemy nowe doświadczenia w naszych zespołach, a przy opracowywaniu najlepszych, technicznych rozwiązań, pobudzamy zdolność nieszablonowego myślenia i wkraczania na nowe drogi rozwoju", podkreśla Jörg Ohlsen, CEO EDAG Engineering AG. "Kto projektuje samochody jutra tak, jak my, musi mieć wzrok skierowany stale na pojutrze".

*Bionika:
Adaptowanie w technice i konstrukcji urządzeń budowy i zasad działania organizmów żywych;
**Generatywna produkcja / generatywne techniki wytwarzania:
Technologie generatywnego wytwarzania/produkcji przedmiotów wykorzystują trójwymiarowy model tego przedmiotu, wykonany w technice CAD i oparte są na bezpośrednim, praktycznie bezodpadowym otrzymywaniu wyrobu, bez użycia narzędzi dedykowanych tradycyjnie do ich przemysłowego wytwarzania (np. form wtryskowych do tworzyw szt., form odlewniczych do odlewów metali, lub tłoczników do kształtowania blach). Do generatywnego wytwarzania wykorzystywane są technologie stanowiące rozwinięcie technik szybkiego prototypowania (np. SLS, STL, SLM), a za surowiec służą polimery, proszki metaliczne i ceramiczne i ich kompozyty.

EDAG informacja prasowa

EDAG zdjęcia prasowe