• EDAG SOULMATE

    gdy samochód staje się nagle lepszy niż smartfon

  • Inżynieria jakości EDAG 4.0 – postęp z korzeniami w Saksonii

    Centrum rozwoju dla wspieranej semantycznie diagnostyki pojazdu przedstawia nowe impulsy dla świata motoryzacyjnego

  • Z prędkością 350 KM/H w ścianę

    Albo: jak właściwie testuje się materiały CFK w Lamborghini?

„EDAG - SOULMATE“ - GDY ZINTEGROWANY Z WIRTUALNĄ SIECIĄ SAMOCHÓD PRZERADZA SIĘ W OSOBISTEGO TOWARZYSZA - PREMIERA EUROPEJSKA NA SALONIE MOTORYZACYJNYM W GENEWIE 2016

Internet zrewolucjonizuje w przyszłości samochód w podobny sposób, jak już zmienił nasze życie codzienne poza światem motoryzacyjnym. Przy tym, połączenie pojazdu ze światem cyfrowym będzie dużo głębsze, niż jako wygodny dodatek dla kierowców. EDAG i Bosch są o tym przekonani.

We wspólnym projekcie stworzyli oni „EDAG-Soulmate“- prototyp pojazdu, który przedstawia, jak poprzez połączenie cyfrowych danych świata zewnętrznego z pojazdem, jazda samochodem stanie się w przyszłości bezpieczniejsza i bardziej komfortowa.

Aby ograniczyć rozproszenie kierowcy, „Soulmate” ukazuje, jak łatwe i intuicyjne może być prowadzenie pojazdu, chociażby poprzez nowoczesne sterowanie nim wzrokiem i gestami. EDAG i Bosch pokazali salonie genewskim na żywo i z wyczuwalną innowacyjnością przedsmak zautomatyzowanej jazdy, oraz inteligentnego zintegrowania pojazdu z wirtualną siecią. 

Podobnie, jak jego wizjonerskie wnętrze, wygląd zewnętrzny obecnego samochodu koncepcyjnego EDAG jest niekonwencjonalny i wykraczający poza istniejące już granice. Koncepcja nadwozia „EDAG Soulmate” zapowiada nową formę lekkiej konstrukcji w motoryzacji, ponieważ stawia na rewolucyjne technologie z obszaru druku 3D, bądź innych metod generatywnej produkcji. Na podstawie konkretnych przykładów zastosowania, EDAG przedstawił w Genewie jak można w najbliższej przyszłości wprowadzić w seryjną produkcję samochodów elementy składowe, wykonane technikami generatywnego wytwarzania * części.

GDY SAMOCHÓD STAJE SIĘ OSOBISTYM TOWARZYSZEM KIEROWCY

Na Salonie Genewskim 2016, Bosch i EDAG przedstawili wizję przyszłości motoryzacyjnej. Dzięki „Soulmate” odwiedzający mogli zapoznać się bezpośrednio z nowymi możliwościami komunikacji pomiędzy człowiekiem a techniką. Deska rozdzielcza i konsola środkowa są w „Soulmate” połączone w formę elektronicznego wyświetlacza.

Jego zawartość, na przykład, wpasowuje się w aktualne otoczenie pojazdu. Ale także kalendarz z terminami, oraz osobiste upodobania kierowcy będą tutaj uwzględniane. Gdy któryś termin kalendarza zostanie anulowany, pojazd samodzielnie dobierze trasę nawet tak, aby wykorzystać odcinki umożliwiające autonomiczną jazdę, przez co kierowca zyska jeszcze więcej czasu wolnego. Ale to jest tylko jeden z wielu przypadków, w których, jak przewiduje Bosch, pojazd aktywnie zatroszczy się o swojego kierowcę.

Bioniczna ** struktura pokryta specjalną tkaniną pozwoliła konstruktorom EDAG zastosować podświetlenie zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej części powierzchni nadwozia. W ten sposób „Soulmate” może się sprytnie komunikować nie tylko z kierowcą, ale także z całym otoczeniem zewnętrznym. Dzięki oświetlonej powierzchni zewnętrznej, inni kierowcy mogą być powiadamiani o zbliżającym się korku. Jeśli rowerzysta lub inny pojazd znajdą się w tzw. „martwym polu”, czyli są niewidoczni dla kierowcy, „Soulmate” oświetla wewnętrzną stronę drzwi z odpowiedniej strony na czerwono, aby zasygnalizować kierowcy ewentualne niebezpieczeństwo. Jest to nowoczesna, prosta i jednocześnie emocjonalna interpretacja systemu „Car-to-Car Communication”.

Dzięki systemowi firmy Bosch „Internet przedmiotów”, kierowca może utrzymywać stały kontakt ze swoim Inteligentnym Domem. Na przykład, gdy pod jego drzwiami pojawi się kurier z przesyłką, wystarczy tylko jedno dotknięcie palcem wyświetlacza w samochodzie, aby pozwolić mu na wejście do wydzielonego przedsionka domu, by tam pozostawił dla nas przesyłkę, której odbiór zostanie automatycznie pokwitowany. Tak wygodna, wszechstronna i bezpieczna może być integracja z techniką. To połączenie zintegrowanych sieciowo systemów informacyjnych nawiguje kierowcę nie tylko w ruchu ulicznym, ale także przez zadania dnia codziennego. „Soulmate” umożliwia bezproblemowy dostęp do serwisów internetowych i aplikacji do smartfonów. A dla bezpiecznej i ograniczającej rozproszenie kierowcy obsługi, w „Soulmate” zintegrowano sterowanie poprzez gesty, bądź spojrzenie.

Dodatkowo, Bosch zainstalował w pojeździe dotykowy wyświetlacz „neoSense“, aby kierowca miał poczucie, jakby na ekranie dotykowym obsługiwał mechaniczne przyciski. Urządzenie może symulować różnorodne struktury powierzchniowe, wynikiem czego na ekranie mogą być wyczuwalne odpowiednie jego elementy. Dzięki takim wrażeniom dotykowym, wszystkie aplikacje systemu informacyjnego, takie jak nawigacja, radio czy funkcje smartfonu pozwalają na ich łatwiejszą obsługę. Pozwala to kierowcom sterować, funkcjami na ekranie, często nawet bez spoglądania nań. Ich wzrok może skupić się na drodze. Na monitorze pojawiają się szorstkie, gładkie lub wzorzyste powierzchnie, odpowiednio dla konkretnych przycisków i funkcji, a dopiero przy mocniejszym ich przyciśnięciu, żądana funkcja będzie wykonywana. Wyjątkowość polega na tym, że zewnętrznie ekran dotykowy nie różni się niczym od zwykłego wyświetlacza, ale daje on użytkownikowi uczucie, jakby faktycznie dotykał on przycisków.

BEZPIECZEŃSTWO, SWOBODA I WOLNY CZAS DO WYKORZYSTANIA – WYSOKOZAUTOMATYZOWANA JAZDA

Autonomiczna jazda ma zapewnić większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Na autostradach miałoby to być możliwe od roku 2020. Według prognozy opracowanej przez dział analiz zdarzeń drogowych firmy Bosch, postępująca automatyzacja może istotnie zmniejszyć liczbę wypadków – w samych Niemczech nawet o 1/3. Które systemy i czujniki są niezbędne dla autonomicznej jazdy pokazuje Bosch na przykładzie pojazdu „EDAG Soulmate”. Zwiedzający mogli się przekonać, jak funkcjonuje autopilot autostradowy – wysoko zautomatyzowany system, który w czasie jazdy na autostradzie całkowicie przejmuje obowiązki i odpowiedzialność kierowcy. Testy praktyczne tego systemu w ruchu drogowym są w toku. Aby pojazd w przyszłości mógł rozpoznać możliwe niebezpieczeństwa, czające się także za zakrętem drogi, zadbają najaktualniejsze informacje internetowe o miejscach rozpoczynających się korków, zatorów drogowych, robotach drogowych czy wypadkach. W ten sposób powstanie elektroniczny, wirtualny, horyzont samochodowy – „Connected Horizon”. Samochód stanie się przez to jeszcze bardziej przewidujący – bezpieczeństwo i efektywność wzrosną jeszcze bardziej.

GENERATYWNIE WYKONANE CZĘŚCI DLA EKSTREMALNIE LEKKIEJ KONSTRUKCJI PRZYSZŁOŚCI

Tak futurystycznie, jak i wnętrze pojazdu, prezentuje się „Soulmate“ również z zewnątrz. Karoseria kabrioletu, podobnie jak u jego poprzednika - „EDAG Light Cocoon” osadzona jest na bionicznie inspirowanej strukturze szkieletowej, której powłoka zewnętrzna wykonana jest z tkaniny. „Dzięki możliwościom generatywnej produkcji, takie złożone struktury stały się po raz pierwszy w ogóle wykonalne. Technologia, która w przyszłości będzie polegała na produkcji bez użycia narzędzi produkcyjnych skrywa interesujący potencjał gospodarczy i zaoferuje niezwykle wariantowe możliwości produkcji”, wyjaśnia Jörg Ohlsen, CEO EDAG Engineering GmbH. Dzięki wizjom całkowicie generatywnej produkcji struktur karoseryjnych, EDAG rozwinął konkretne przykłady zastosowania, które przedstawiają, jak nowe technologie produkcyjne w najbliższej przyszłości będą wykorzystane w produkcji seryjnej.

Konstruktorzy EDAG przedstawili w Genewie koncepcyjną ramę przestrzenną, wykonaną w technologii hybrydowej. Jej specyfika polega na kombinacji wykonanych technice generatywnej węzłów ramy, połączonych konwencjonalnymi profilami. Dzięki generatywnemu wytwarzaniu, węzły mogą być ukształtowane niezwykle wszechstronnie, zapewniając jednocześnie ich wielofunkcyjność, by np. umożliwić prawie beznarzędziową produkcję różnych wariantów pojazdu. Jako elementy łączące struktury służą dostępne profile stalowe lub aluminiowe. Taka ekstremalna wszechstronność i stabilność struktury ramy przestrzennej stanowi atrakcyjne rozwiązanie dla zapewnienia różnorodności odmian, wariantów i koncepcji napędowych pojazdów, które w przyszłości będzie można ekonomicznie wytwarzać.

Jako drugi przykład prawie seryjnego zastosowania techniki generatywnej produkcji pokazał EDAG w Genewie hybrydowo wykonaną obudowę pokładowej ładowarki samochodu elektrycznego, ważącą 50% mniej, niż konwencjonalnie uformowana część. Sercem urządzenia jest, wykonana technologią SLS (selektywnego topienia laserowego), ultralekka struktura chłodząca, dzięki której otrzymuje się dotychczas nieosiągalną efektywność chłodzenia. Ze względu na niewielkie rozmiary, możliwa jest już dziś generatywna produkcja tej części w dużych ilościach. 

Jako trzeci przykład swoich kompetencji EDAG udowodnił za pomocą pełnowartościowego i gotowego do homologacji modelu reflektora, że metody generatywnej produkcji mogą już dziś znaleźć praktyczne zastosowanie w produkcji małoseryjnej. Prezentacją pojazdu „EDAG Soulmate”, oraz niemal seryjnymi częściami wykonanymi technikami wytwarzania generatywnego, EDAG zaznaczył swoją kompetencję w rozwoju technologii mobilnych przyszłości. 

„Poprzez naszą fachowość w rozwoju konstrukcji pojazdów, oraz urządzeń produkcyjnych, wzmacniamy stale nasze zaangażowanie w przyszłościowych tematykach „Connectivity” i lekkie konstrukcje”, podkreślił Jörg Ohlsen, CEO EDAG. „I tak na przykład stworzyliśmy w ubiegłym roku nowy zespół, który działając pod szyldem „thrive.me” (powodzenie i ja) ma za zadanie opracować konkretne oprogramowania i produkty dla sieciowych aplikacji związanych z przyszłością mobilności.” Obecnie trwają prace nad rozwojem nawigacji „End2End.” Produkt „thrive.park” (powodzenie w parkowaniu) ma wygodnie wspierać kierowcę w denerwującym poszukiwaniu miejsca parkingowego w miastach – od zarezerwowania miejsca postoju, poprzez nawigację w obszarze parkingu, aż do uiszczenia zań opłaty.

Obecnością na targach w Genewie EDAG podkreślił swoje aspiracje, by pełnoprzekrojowo identyfikować nowe technologie, kontynuować ich rozwój i stopniowo przekształcać w dojrzałe koncepcje wdrożeniowe.

* Generatywna produkcja / generatywne techniki wytwarzania:

Technologie generatywnego wytwarzania/produkcji przedmiotów wykorzystują trójwymiarowy model tego przedmiotu, wykonany w technice CAD i oparte są na bezpośrednim, praktycznie bezodpadowym otrzymywaniu wyrobu, bez użycia narzędzi dedykowanych tradycyjnie do ich przemysłowego wytwarzania (np. form wtryskowych do tworzyw szt., form odlewniczych do odlewów metali, lub tłoczników do kształtowania blach). Do generatywnego wytwarzania wykorzystywane są technologie stanowiące rozwinięcie technik szybkiego prototypowania (np. SLS, STL, SLM), a za surowiec służą polimery, proszki metaliczne i ceramiczne i ich kompozyty.

** Bionika: Adaptowanie w technice i konstrukcji urządzeń budowy i zasad działania organizmów żywych;

EDAG informacja prasowa

EDAG zdjęcia prasowe